BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar

nyelv / language: hu | en
A tantárgy adatlapja ebben a tantervben:
Adatlapverzió:
Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem
Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar
Környezetmérnöki alapképzési szak nappali BSc

Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények

Komplex környezetgazdálkodási gyakorlatok II.

A tantárgy neve angolul: Complex environmental management practices II.

Tantárgy kódja Követelmény Kredit
BMEGT42A021 0+3+0/f 3

A tantárgyfelelős személy és tanszék:

Dr. Princz-Jakovics Tibor, adjunktus, Környezetgazdaságtan Tanszék

A tantárgy előadója:

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Princz-Jakovics Tibor adjunktus Környezetgazdaságtan Tanszék

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:

környezetgazdaságtan; menedzsment

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend:

előzetes követelmény (kötelező): BMEGT42A019
Komplex környezetgazdálkodási gyakorlatok II.

A tantárgy célkitűzése:

A legfontosabb célkitűzés a korábban tanult elméleti ismeretek alkalmazása a „Komplex környezetgazdálkodási gyakorlatok I.” című tárgy keretében elkezdett egyéni munka folytatásával.
Az egyéni feladat kidolgozása során a hallgatók aktívan konzultálnak a témavezetővel és
kb. 35 -40 oldal terjedelmű dolgozatot készítenek. A félév közepén és végén kerül sor a dolgozatok
prezentációjára.
A környezetmérnöki gyakorlat különböző szakmaterületeiről meghívott szakemberek tartanak
előadást, amelynek segítségével a hallgatók megismerkedhetnek fontos gyakorlati tapasztalatokkal.

A tantárgy tematikáját kidolgozta:

Dr. Princz-Jakovics Tibor adjunktus Környezetgazdaságtan Tanszék

Tanulási eredmények:

A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.

Tudás

Ismeri a környezetvédelmi szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet‐ és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket.

A társadalomtudományi jellegű kutatómunka során elsajátítja a választott téma társadalmi vetületeit, összefüggéseit.

Ismeri a környezetvédelmi szakterület tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.

Kutatásmódszertani ismeretekre tesz szert, amely kiterjed a korábban (komplex I) feladat folytatására, elsősorban a vizsgálati módszertani lehetőségek ismeretére, illetve azok alkalmazására.

Ismeri a közgazdaság- és környezet-gazdaságtan, projekt- és környezetmenedzsment fogalmát, eszközeit a környezetvédelem területén.

A választott téma folytatása során részleteiben vizsgálja alkalmazhatóságát a már korábban tanult környezet-gazdaságtani, projekt- és környezetmenedzsment háttérnek és a témában való elmélyüléshez szükséges menedzsment eszközöknek.

Képesség

Képes arra, hogy szakmailag szóban és írásban anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven kommunikáljon és szakmai tudását igény szerint folyamatosan fejlessze.

A választott téma folytatása (vagy új) komplex feladatként végzi a hallgató, amelyről időközi és félév végi prezentáció keretében számol be. Ennek során az írásban is dokumentált eredményeket szóban mutatja be a konzulensének, illetve az értékelő bizottság tagjainak. Nagyon jó lehetőség ez a szakmai kommunikáció elsajátítására, gyakorlására, hiszen a feltett kérdésekre is válaszolni kell. Továbbá a meghívott előadókkal folytat szakmai beszélgetést.

Multidiszciplináris ismeretei révén alkalmas a mérnöki munkában való alkotó részvételre, képes alkalmazkodni a folyamatosan változó követelményekhez.

A téma kidolgozása (folytatás vagy új) során multidiszciplináris ismereteket kell alkalmazni a mérnöki gyakorlatban megjelenő kérdések megválaszolására, problémák megoldására.

Képes a technológia megismerése után feltárni az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.

A téma kidolgozása (folytatás vagy új) során a technológiai háttér vizsgálata is kiemelten fontos, a hiányosságok felmérés, a kockázatok azonosítása és a csökkentő intézkedések megtervezése rendszerint része a feladat-megoldásnak.

Képes részt venni környezetvédelmi szakértői, tanácsadói, döntés‐előkészítési munkában.

A komplex feladat elvégzésével a hallgató gyakorolja, hogy milyen módon lehet megoldani a szakértői, tanácsadói, illetve döntés-előkészítői munka során adódó kérdéseket, feltárnia kapcsolódó szakirodalmi hátteret, módszertani lehetőségeket.

Attitűd

Vállalja és hitelesen képviseli a környezetvédelem társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.

A kutatómunka során megjeleníti a választott téma társadalmi vetületeit, összefüggéseit, amelyet vállalni és képviselni kell, amikor előadja prezentáción a munkája eredményeit.

Felelősséggel vallja és képviseli a mérnöki szakma értékrendjét, nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket.

A választott témában a mérnök-szakmai értékrend is megmutatkozik, a konzulenssel való közös munka és a prezentáció bizottsági értékelése során kritikai észrevételekre is választ kell tudni adnia. A meghívott előadókkal folytatott szakmai beszélgetés során képviseli értékrendjét.

Megosztja tapasztalatait munkatársaival, így segítve fejlődésüket.

A prezentációk és a meghívott előadókkal folytatott szakmai beszélgetés során a hallgató társaknak (akik később potenciális munkatársak lesznek) is szól az előadás, illetve megfogalmazott vélemény, így az előadók és hallgatótársak is reagálhatnak és részt vehetnek a szakmai diskurzusokban.

Autonómia és felelősség

Felelősséget vállal a társadalommal szemben a környezetvédelmi téren hozott döntéseiért.

A választott téma (folytatás vagy új) kidolgozása során a társadalmi kérdések és szempontok általában fokozottan megjelennek, a döntések előkészítése és meghozatala ezeken is alapul.

Figyelemmel kíséri, és szakmai munkája során érvényesíti a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.

A választott téma (folytatás vagy új) jogszabályi, technikai és technológiai szempontok, és ezek aktuális helyzetének vizsgálatát, az elmúlt években történt változásainak bemutatását is igényli, így gyakorolja a későbbi mérnöki munka hasonló feladatait a hallgató

Utolsó módosítás: 2018-06-14 17:25:49

A további tárgyak adatlapjának kiválasztásához kattintson ide.