Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Környezetmérnöki alapképzési szak nappali BSc |
Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények
Kémia szigorlat A
A tantárgy neve angolul: Final Examination in Chemistry A
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVESZA300 | 0 |
A tantárgy tanszéki weboldala (az aktuális félévre vonatkozó információk):
A tantárgyfelelős személy és tanszék:
Dr. Tóth Tünde, egyetemi docens, Szerves Kémia és Technológia Tanszék
A tantárgy előadója:
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Szervetlen kémia, Szerves kémia, biokémia
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend:
Kémia I
Kémia II
A tantárgy célkitűzése:
KÉMIA I.
1.) Sav-bázis elméletek. Gyenge savak és bázisok egyensúlyai.
(hidrolízis, pufferek).
2.) Elektródpotenciál, galvánelemek, elektrolízis, korrózió.
3.) A kémiai reakciók sebessége, aktiválási gát.
4.) Atompályák alakja, energiája, betöltési szabályok. A kémiai kötés
kialakulásának
értelmezése (H2 molekula). Kovalens, ionos és datív kötés. A
hibridizáció és a VSEPR
elmélet.
5.) Az alkálifémek, alkáliföldfémek és vegyületeik.
6.) A bórcsoport, széncsoport elemei és vegyületeik.
7.) A nitrogéncsoport és a kalkogének.
8.) A halogének és vegyületeik.
9.) D-elemek (Fe, Cu, Ag, Au, Zn, Hg).
KÉMIA II.
1. Az oxo-enol tautomerizáció. Az oxo- és enol alak reaktivitásának
összehasonlítása.
Szénhidrátok lebontása, glikolízis, a piruvát oxidatív dekarboxilezése.
2. A szén-heteroatom egyszeres kötés szerkezete. A nukleofil
szubsztitúciós reakciók
mechanizmusa.
A pentóz-foszfát ciklus.
3. A szén-szén kettős és hármas kötés szerkezet. Elektrofil és gyökös
addíciók.
A lipidek lebontása, béta-oxidáció.
4. A karbonilcsoport szerkezete reaktivitása, a nukleofil addíció.
Fehérjék, aminosavak lebontása. Dekarboxilezés, dezaminálás.
5. Az eliminációs reakciók, sztereo- és regioszelektivitás.
Citrát ciklus, anaplerotikus reakciók.
6. Karbonsavak és származékaik, szénsavszármazékok és reakcióik.
Ornitin (karbamid) ciklus.
7. Gyökös és redox reakciók.
A terminális oxidáció (oxidatív foszforiláció, kemiozmotikus elmélet).
8. A szénhirdrátok szerkezet, sztereokémiai alapfogalmak.
A fotoszintézis: fényreakció, sötét reakció (Calvin ciklus, C4-es
utak).
9. A lipidek szerkezete. Terpének, szteroidok, leukotriének,
prosztaglandinok.
A lipidek (zsírsavak, trigliceridek) bioszintézise.
10. A nukleinsavak szerkezete, szerepe.
A DNS bioszintézise a prokarióta szervezetekben.
11. Aromás vegyületek szerkezete, elektrofil és nukleofil szubsztitúciós
reakciói.
Az RNS bioszintézise a prokarióta szervezetekben.
12. Az aminosavak szerkezete, csoportosítása az oldallánc szerkezete
szerint.
Aminosavak bioszintézise (Glu család).
13. Peptidek, fehérjék szerkezete.
Fehérjék bioszintézise.
14. Termodinamikai és reakciókinetikai alapfogalmak, sav-bázis
tulajdonságok.
Az enzimreakciók mechanizmusa a peptidhidrolízis példáján bemutatva.
Enzimek
általános jellemzése, osztályozása, az enzimek hatásmechanizmusa,
aktivitásukat
befolyásoló tényezők és hatásuk.
A tantárgy tematikáját kidolgozta:
Dr. Tóth Tünde
Dr. Sarkadi Livia
Dr. Sziebert Dénes
Tanulási eredmények:
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a környezetvédelmi szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet‐ és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket.
Szerves kémiai, biokémiai képletek ismerete
Összefüggések ismerete
Képesség
Képes víz-, talaj-, levegő-, sugár- és zajvédelmi, valamint hulladékkezelési és -feldolgozási feladatok javaslat szintű megoldására, döntés előkészítésben való részvételre, hatósági ellenőrzésre és e technológiák üzemeltetésében részt venni.
Az kémiai ismeretek megléte segíti az üzemeltetésben
Képes részt venni környezetvédelmi szakértői, tanácsadói, döntés‐előkészítési munkában.
Az alapismereteket elsajátította
Attitűd
Nyitott a szakmájához kapcsolódó, de más területen tevékenykedő szakemberekkel való szakmai együttműködésre.
Az összefüggések is ismertek a különböző kémiai területekkel
Törekszik arra, hogy önképzéssel a tudását folyamatosan fejlessze és világról szerzett tudását frissen tartsa.
A tantárgyi ismereteket aktuális tudás jellemzi
Autonómia és felelősség
Utolsó módosítás: 2020-02-11 15:10:12
A további tárgyak adatlapjának kiválasztásához kattintson ide.